Suatu petang di sebuah pasar raya, seorang lelaki muda bernama Awang yang tengah berjalan di bahagian barang-barang dapur terperasan ada seorang perempuan tua sedang memandangnya dengan mata yang tak berkelip-kelip. Awang terus pergi ke bahagian buah-buahan tapi dari ekor matanya perasan yang permpuan tua itu masih juga memandang dan mengekorinya. Akhirnya Awang pun buat dek saja, sebab dia ingat mungkin itu perasaannya semata-mata.
Lepas mengambil tiga tin sardin, dua bungkus mi segera dan sebungkus roti ( maklumlah orang bujang), Awang pun menuju ke kaunter untuk membayar barang-barangnya. Tetapi di pertengahan jalan, permpuan tua tadi cepat-cepat memintas dan berdiri di depannya.
"Maafkan mak cik, nak!!" kata permpuan itu. "Mak cik mintak maaf bebanyak kalau anak rasa tak senang dengan pandangan mak cik tadi. Mak cik bukannya apa, cuma wajah anak ni serupa macam arwah anak mak cik yang meninggal bulan lepas."
Mendengarkan kata-kata mak cik itu, serta-merta timbul rasa sedih di haati Awang. Barulah Awang faham kenapa permpuan itu asyik saja memandangnya."Oh, gitu ke ceritanya mak cik? Maaflah, saya tak tau..." kata Awang dengan suara sedih. "Kalau gitu, ada apa-apa yang boleh saya tolong?" tanya Awang.
"AA..mak cik ada satu permintaan kecik, itu pun kalau anak tak keberatan,"kata perempuan itu. "Apa dia mak cik?" tanya Awang.
"Bila mak cik dah nak jalan keluar, bolih tak anak lambai dan cakap 'babai...mak!!? Terubat betul rindu mak cik kalau anak dapat tolong sebab arwah anak mak cik selalu buat macam tu pada mak cik."
"Oh boleh..boleh.. takde masalah," balas Awang. Dia kemudian mencium tangan perempuan tua itu selepas perempuan tersebut menghulurkan tangan dan meminta Awang menciumnya. Kata perempuan tua tersebut, itulah yang dilakukan oleh arwah anaknya sejam sebelum dia meninggal akibat kemalangan.
Setelah juruwang memasukkan semua barangnya ke dalam plastik, perempuan tua itu pun berjalan keluar dan melambai tangannya ke arah Awang. Awang pun melambaikan tangannya kembali sambil melaung "Babai, mak..babai maaakk.."
Apabila perempuan tua itu hilang dari pandangan, dengan hati yang masih sebak Awang pun bergerak ke arah juruwang untuk membayar barang-barangnya.
"Jumlah semuanya RM160.30 encik," kata juruwang pasar raya itu setelah menge'punch' harga sardin, roti dan mi segera yang dibeli oleh Awang.
"Hah! Seratus enam puluh hinggit?" terkejut kambing Awang mendengar kata-kata juruwang itu. "Gg...ggapo maha sangak, ambo beli barang sikik jah, huano sapa seghatuh riyal? tanya Awang tak puas hati sampai terkeluar dialek Kelantannya.
"Habis tu, tadi mak encik kata, encik nak bayarkan untuk dia sekali!"kata juruwang itu.
"Hah! Mok ambo?" Mata Awang terkebil-kebil...

Subscribe to Koleksi Cerita Menarik. by Email