Akhir Zaman
Seorang bapa duduk di kerusi taman memerhatikan kanak-kanak rancak bermain di padang. Dia mengeluh..
"Zaman sekarang ni susah kita nak bezakan mana budak lelaki, mana budak permpuan. Sama aja.Tengoklah budak lelaki tu.."kata si bapa tadi sambil menunjuk ke arah seorang budak berbaju hijau yang sedang berlari-lari dengan kawannya.Orang yang duduk di kerusi sebelahnya tercengang, "Itu anak saya. Dia bukannya lelaki, dia perempuan."Si bapa tadi tersipu-sipu. Dia cepat-cepat meminta maaf. "Saya tak bermaksud nak malukan encik.  Maaflah, saya tak tahu encik ni bapanya.."Orang yang di sebelahnya tadi sekali lagi menggaru kepala. "Tidak. Saya bukan bapanya, saya emaknya."

\Pelakon Teater
Dollah, seorang pelakon teater, menghadapi masalah susah mengingati skrip. Malklumlah, umurnya dah meningkat, banyak masalah pula. Puas Dollah berubat tetapi hasilnya mengecewakan. Suatu hari,
seorang pengarah teater menawarkannya berlakon. Adegannya pendek saja, dialog pun ringkas. Dollah pasti dapat mengingatinya.Kata Pengarah: "Peranan awak mudah saja, tapi sangat penting sebab ia aksi pertama sebagai pembukaan pementasan.Bila tirai dibuka, awak hendaklah naik ke pentas dengan membawa sekuntum mawar. Pegang bunga itu dengan tangan kanan, ciumnya dalam-dalam dan berkata,
 "Ahh, harumnya baumu wahai mawar,bunga kesayanganku" sambil tangan yang sebelah lagi didepangkan ke udara. Ingat tu!"Dollah mengangguk. Sepanjang hari dia berlatih bersungguh-sungguh dan mencuba aksi itu berulang kali. Hari pementasan tiba, penonton bertepuk tangan,dewan riuh-rendah dengan sorakan.Tirai dibuka dan tugas Dollah pun bermula. Penuh bersemangat Dollah berjalan ke tengah pentas, kemudian berkata, "Ahhh, harumnya baumu wahai mawar, bunga kesayanganku" sambil tangan kirinya diangkat keudara.Suasana tiba-tiba menjadi kecoh. Penonton ketawa terbahak-bahak. Dari belakang pentas terdengar si pengarah menjerit."Tak guna! Kamu hancurkan teater arahan aku yang pertama ni.Pergi!Pergiii!!!!Dollah terpinga-pinga. "Kenapa? Saya salah baca skrip ke?""Tak!!!jerit pengarah. "Kamu lupa bawa bunga mawar!"



Anda ada Cerita Ataupun Video Yang Menarik Yang Ingin Di Kongsikan Kepada Pembaca Blog Koleksi Cerita Menarik Ini? Jika ada, Kongsikan Di sini Sekarang..
Subscribe to Koleksi Cerita Menarik. by Email